BAKA BRÖD

2011-08-19 - 11:39:53
Igår bakade jag mitt andra bröd för veckan. Denna gången bakade jag ett långpannebröd med linfrön. Väldigt enkelt och gott recept som jag starkt rekommenderar.

Ingredienser

50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37°. Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den löst sig.
2. Tillsätt resten av mjölken, honung, salt, linfrö, rågsikt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen.
3. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
4. Klä en långpanna, ca 30 x 40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa ytterligare ca 30 min.
5. Sätt ugnen på 225°. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler

Resultatet:


hej

3 Kommentarer

Karolina och Olivia

Hejhej! vi är två tokiga tjejer. Som nästan alltid har något mer eller mindre galet på gång. Kolla gärna in bloggen! Vi kan nästan lova att du kommer lämna den med ett leende! Hoppas din dag har varit grym!

2011-08-19 / 11:48:07 / http://KarolinaOlivia.devote.se
julia

mysgt att baka :D

2011-08-19 / 12:24:11 / http://jjuliamartinsson.blogg.se/
Anonym

Hej! Har du inga fler recept på bröd som du kan lägga ut på bloggen?? :)

Svara gärna på bloggen :D

2011-08-30 / 14:50:22 /

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback